De laatste dag alweer... :( - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van markenmarjolein - WaarBenJij.nu De laatste dag alweer... :( - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van markenmarjolein - WaarBenJij.nu

De laatste dag alweer... :(

23 April 2015 | Fiji, Fiji Islands

Goede middag allemaal,

dit is alweer het laatste verlag van deze vakantie... Helaas is dit de laatste dag van de vakantie en gaan we morgen ochtend vroeg op weg naar Seoul en dan weer door naar Amsterdam.
Het verslag van de vorige keer eindigde bij Ashburton in Nieuw Zeeland en ik moet even graven wat er daarna allemaal gebeurd is... En ik heb geen idee... Voor de volgende keer maar een klein boekje mee en 's avonds opschrijven wat we hebben gedaan! :)
Wel weet ik dat het vorige verslag lang was, maar ondanks dat ben ik zelfs wat vergeten! We zijn onderweg ook gestopt bij de langste hangbrug van Nieuw Zeeland en die is 110 meter lang. en hangt over een rivier en komt uit in een oude goud mijn. Ooit werd er veel goud gevonden, maar na een aardbeving in 1912 (gok ik...) is er geen goud meer gevonden. De brug is vrij hoog en lang en ik hou nie zo van hoogtes, dus besloot de cometline op de terugweg te gebruiken! Dan zoef je in een zitje naar de andere kant, erg leuk en veeeeel sneller als lopen!

Net met Mark even overlegt wat we nou precies hadden gedaan nadat we uit Ashburton zijn weggegaan en samen kwamen we een heel eind! Die dag zijn we doorgereden naar Tekapo een beroemd meer in Nieuw Zeeland en met mooie uitzichten! Het plaatsje wat er bij hoort heet ook Tekapo en is erg toeristisch, omdat er in de buurttook niet veel meer plaatsen zijn. Wel weet ik dat het erg koud was! Het was maar zo'n 4 graden overdag!!! Dus toch echt koud en een gure wind, waardoor het nog kouder aanvoelde. Overdag een beetje rondgehangen in het dorpje, omdat het toch een paar winkeltjes had en wel zonnig was. Veel mooie foto's gemaakt. Nog gekeken of we 's avonds mee konden met een avondtoer van de sterrenwacht, maar ze verwachten geen helder weer, dus viel er weinig te zien. Heerlijk uit eten geweest bij een grill, waar we erg lekker hebben gegeten.
De volgende dag Mount John beklommen naar het observatorium Mount John. Een erg pittige klim en regelmatig stukken waar het steil omhoog ging (Lees: ik heb de berg een paar keer vervloekt!). Uiteindelijk de top bereikt en dan heb je ook wel een fantastisch uitzicht op Lake Tekapo. Boven is dus een observatory (sterrenwacht) en daar een rondleiding gehad langs de verschillende teloscopen en door verschillende telescopen gekeken, omder andere naar de zon en Mount Cook. Erg bijzonder, mede omdat het hele dorp er rekening mee houdt om het zo donker mogelijk te maken/laten, bijv. dat de lantaarnpalen zo zijn ontworpen dat ze niet omhoog schijnen!
In de middag richging het plaatsje Twizzel gereden, dit plaatsje zou eigenlijk niet meer bestaan, omdat het "opgezet" was voor de bouwers van de dammen in de buurt. Maar nadat na 18 jaar de dammen klaar waren wilen de bewoners er niet meer weg. Veel viel er ook miet te beleven, maar ze hebben er wel een heeeeerlijk restaurant, "Poppies" genaamt. De volgende dag naar Mount Cook Village gereden om daar een helicoptervlucht te maken naar een gletsjer. We hadden wel via de mail contact gehad met organisator, maar geen definitieve bevestiging gehad... Maar de eerste man die we troffen in het dorp bleek Charly, de man met wie we mailcontaact hadden gehad, te zijn! Hoe toevallig! En hij had die ochtend nog 2 aanmeldingen gehad en het zou pas doorgaan bij 4 aanmeldingen, dus we hadden geluk! De vlucht ging door! :)
Charly is een hele entousiaste man en geniet van alles en nog wat! De helicpotervlucht was niet helemaal mijn ding, maar de rest vond het erg leuk. Op de gletsjer was het ook fanatstisch! Wat een belvenis om op zo'n dikke en oude ijslaag te lopen. Tevens lag er een klein laagje verse sneeuw, wat het allemaal wat magischer maakte. Maar ook gevaarlijker, omdat dan zo genoemde kuilen dicht sneeuwen en je die niet meer ziet en die kuilen kunnen erg diep worden waar je niet meer uitkomt...